maanantaina, tammikuuta 14, 2013

Kagoshima

Kyushun saaren syväluotaus oli saavuttanut tavoitteensa pohjoisessa eikä hoomushikku ollut yltynyt liian rajuksi joten oli aika tunkeutua etelään kohti taivaan rannassa siintäviä palmuja. Nousevan auringon koittaessa kiskottiin pantsut jalkaan ja hyökättiin shinkanseniin eli luotijunaan! Manner-Japanissa matkaaminen hoituu kätevimmin junalla ja edullisimmin Japan Railpass-fläbärillä, jolla saa suhailla rajattomasti lähes kaikissa junalaaduissa. 14 vuorokauden setto kustansi stadissa 465€ + 10€ käsittelymaksu (http://www.japaninspesialisti.fi). Passia ei voi ostaa enää japanista eikä sitä muutenkaan myydä kuin ulkomaalaisille. Fläbän hinta herätti aluksi otsasuonten pullistelua, mutta esim. päivän kestoinen täsmäisku Kiotosta Hiroshimaan olisi maksanut noin 200€ per naama (sis. paikkaliput). Siirtymille kaupunkien välillä tulee helposti hintaa 100-150€ (400 - 600 km), joten länkkäri vetää paikallista junafirmaa helposti pataan excel-mittelössä. Passi kattaa myös henkilökohtaiseen istuimeen oikeuttavan paikkadokumentin, jolla pääsee tilavaan 2+2 jaolliseen vaunuun kun ilman henk. koht. istuinta joutuu hieman ahtaampaan 2+3 jaettuun tilaan, jos paikkoja sattuu olemaan jäljellä. Paikan sisältävästä lipusta noin 40% on paikkamaksua ja loput itse matkalippua.
Nipponissa luotijunalla kiskoja pitkin paukuttamiseen liittyy hieman enemmän glamouria kuin muualla. Konnarin prässit ovat viivasuorat ja lakki särmästi päässä. Ele ja liike on taidokasta eli hän kumartaa aina tullessaan osastoon ja luonnollisesti myös sieltä poistuessaan. Käytös on muutenkin kauttaaltaan hovimestarimaisen hienovaraista. Dokaus- ja mussutuskärryä lykkivä misu noudattaa myös protokollaa samalla täsmälisyydellä josta saksalaiset voivat vain haaveilla. Työhönotossa on niin ikään noudatettu tiukkaa jakoa koska konduktööri on aina mies ja myyntihenkilö aina misu.
Kagoshimaan (jenkkinä voit lausua kägöshima) saavuttuamme paikallinen pappa otti meidät tuttuun tapaan näppeihin ja rupesi jakamaan tulikomentoja majoitteeseen pääsyn suhteen. Intoa oli taas enemmän kuin tietoa ja hänen know hown avulla oltaisiin noustu paikallisbussiin vaikka hotelli oli noin 200m päässä. Ei siis onneksi lähteneet kokeilemaan paikallisliikenneverkon toimivuutta.
Päivän lepo- ja orientaatiojakson jälkeen revin aina aluksi niin vastentahtoisen Jaugen aamulla ylös yhteisestä lemmenpesästämme ja vaadin saada nähdä jiirafun eli tutummin giraffa camelopardaliksen! Kokku oli valmistellut aamupalabuffan, jossa ahdettiin itseemme paikallisia eineitä ja veivattiin tiisupuunia teemukissa. Koliseva paikallisjuna kiidätti Hege- ja Jauge-sanin (huom: herra, ei poika) Hirakawan eläintarhan maastoon. 15-20 min marssin jälkeen saavutettiin tarhan ulkokehä, jossa ensimmäinen jiirafu jo tervehti meitä aidan yli seitsennikamaisen kaulansa avulla. Hirakawa on japanin vanhin eläintarha ja menossa on monivuotinen uudistusprosessi, jossa elinoloja laajennetaan kohti luonnonmukaisempaa linjaa. Jiirafut olivat suht laajalla arolla vapaana parin fredinsä kera ja homma vaikutti suht OK:lta, mutta vastapainoksi esim. jääkarhun kohtalo oli yhtä surullinen kuin budapestissä. Lumiotso istui venäläistyyliin sisustetussa asumuksessa eli betonibunkkerissa ja hakkasi teräsovea maanisesti... Olisi aivan varmasti käyttänyt mahdollisuuden jos tassuilla olisi ollut samat vapautuksen työkalut kuin aatulla omassa bunkkerissaan.

Härmäläinen ja varsinkin kalliolainen hämmentyy kun huomaa, että kotimaasta tutut kaljabaarit loistavat lähes täydellisesti poissaolollaan. Paikat ovat aina enemmän tai vähemmän resutoran-tyylisiä. Lähimmäksi, ja tietyllä tapaa jopa yli, pääsee paikallinen käsite Izikaya, jonka etymologia on ylväs kuin samurai konsanaan: i eli olla ja sakaya eli sake-kauppa. Konsepti on siis syntynyt kun asiakkaiden on jalomielisesti annettu jäädä nauttimaan ostoksistaan paikan päälle. Moderni Izikaya on tyyliltään kuitenkin väkevästi ravintolan omainen tarjoten jykevää mättöä ja meno on varsin vapautunutta eikä alkoholin vapaamielistä käyttöä katsota vinoon. Raskaat eineet ja koko konsepti tuo mieleen venäläisen zakuska- ja espanjalaisen tapasperinteen. Älä koskaan dokaa tyhjään vatsaan huutavat vieraat kulttuurit!

Eräänä iltana löysimme itse itsemme harhailemasta labyrintista, mutta se oli täysin erilainen kuin Kubricin Shiningissa pelkoa herättänyt talvinen kuusihelvetti. Kyseessä oli lämminhenkinen pienillä ruokakomeroilla vuorattu harhailukeskus, jonne eksyminen ei tuota tuskaa, paitsi mahdollisesti seuraavana aamuna jos oikein innostuu nautiskelemaan. Laskisin näiden pienten paikkojen kuuluvan izikayojen heimoon. Liikeyritykset ovat kirjaimellisesti hyvin komeromaisia ja niissä on yleensä noin 2x3 m päätila sekä ehkä 2x2 m "kabiini" sekä kapea keittiö. Kelistä riippuen ulkona voi olla pari pientä pöytää. Neljässä eri paikassa käynnin jälkeen henkilökohtaiseskis suosikiksi nousi nro 5 eli 桜煙香. Kaasugrilli on ensimmäinen asia joka osuu silmään ja nenään sisään asuttaessa. Grillin takana häärii paikallisiin kokomittoihin suhteutettuna jykevä, mutta aurinkoinen jässikkä. Illan aikana jubailtiin mm. keski-ikäisen lääkärinaisen ja hänen paremmin englantia taitavan seuralaisen kanssa mm. Marutei Tsurusesta ja muista Hokutoryu-aiheista ilmiöistä kuten revontulista jne. Satsuman alueen käymisperinteen ylpeys on Shochu, joka on tyypillisesti käytetyistä perunoista valmistettu eräänlainen pontikka. Neljänneksen alkoholia sisältävä eliksiiri laimennetaan tyypillisesti vedellä puoleen ja kokin suosituksesta nautimme tuotteen kylmänä jäiden kera. Lääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että juoma on jaloimmillaan lämpimänä, joten tarjosi meille kupin kuumaa. Hän tiesi selvästi mistä puhui ja kun tilasimme kuumat versiot oma-alotteisesti hän innostui esittelemään ilmeisesti japanissakin harvinaista tyyliä juoman tuunauksesta. Kokku löi pienen wasabi-knöllin lautasen reunaan josta tahnaa sivellään Shochu-lasin reunaan. Paikan aurinkoinen isäntä kärvensi silmiemme edessä illan mittaan Yakitoria eli lihavartaita. Suomalaiset terveystarkastajat ja LVI-asentajat olisivat olleet varmasti kauhusta kankeina koska grillin yläpuolella ei ollut minkäänlaista hormia ja sankasta kärystä saattoi nauttiskella vielä seuraavana päivänä ulkovaatteiden pinnasta. Tavattiin myös paikallinen räppijannu, joka harrasti katu-uskottavasti myös graffiteja. Hän haluaa pysyä poissa julmien tietoverkkojen pauloista ja väkevällä UG-tasolla, joten en mainitse hänen crewn nimeä tekstissä. Bändiemme tarrat vaihdettiin juhlallisin menoin ja jannu pisti myös omaa tuotantoaan soimaan mestan äänentoistojärjestelmän kautta.

Jo perinteeksi muodostuen saastutuksen jälkeen oli syytä suorittaa ruumista ja sielua puhdistavia toimenpiteitä. Rynnättiin siis aamulla rail passit kourassa steissille ja arvottiin pienellä hopulla Ibusukin junaan. Ihmetys oli pienoinen kun juna jäi kiireeseen eikä suostunut enää jatkamaan. Aseman nimi on siis hauskasti Kiire. Aseman melko kielitaidottomalta fabulta saatiin selvitettyä, että asemalle tulee kyllä laite, jolla päästään jatkamaan taivalta. Ymmärrettiin, että junan saapumiseen menee vielä hetki. Aika nopeasti asemalle saapui sheridan-aiheisesti dual tone-maalattu juna, jonka kyljessä luki selvästi Ibusuki. Kyseltiin vielä papalta, että eikö tuo mene nyt sitten Ibusukiin. Jotain meni pahasti vikaan kommunikaatiossa koska istuttiin tyytyväisenä rustiikkisesti puusisustettuun junaan ja huomattiin kuinka pappa näyttää ikkunasta käsimerketin, että nyt vittuun sieltä. Noustiin ylös ja lähdettiin kohti ulko-ovia, mutta ne mäsähtivät nenän edestä kiinni ja juna lähti liikkeelle. Pappa ehti jutteli jotain junan henkilöstölle. Jäätiin hölmistyneenä ihmettelemään tilannetta ja ruvettiin nauttimaan matkasta. Hetken päästä junamisu rupesi jakamaan matkustajille jotain arpalipukkeilta vaikuttavaa. Mekin saatiin viimeisenä omamme, mutta voittoja ei herunut. Sisustusta tarkemmin analysoidessa alkoi tuntua, että kyseessä on jonkintasoinen museojuna... Joka aikanaan vei meidät himoitulle Ibusukin asemalle. Siellä tiukka nahkatukkaäijä murisi jotain meille kun yritettiin poistua asemalta rail passilla ja eväsi tiukasti poistumisen. Japanissa matkaoikeus tarkistetaan paikallisjunissa myös pääteasemalla. Jengiä paukkasi tarkastuspisteestä läpi eikä ukko ehtinyt jäädä kuuntelemaan meidän änkytyksiä. Venailtaiin ja kun tilanne rauhoittui ukkeli kaivoi toimistostaan paperin, jossa kerrottiin, että juna on special ja että sinne pitäisi olla 15€ euron paikkalippu. Hetki siinä jotain arvottiin, että noustiin vahingossa siihen ja lopulta päästiin maksutta vapauteen. Ibusuki oli valikoitunut retriitiksi koska siellä on tiettävästi maailman ainoa luonnonvarainen ja mukainen hiekkakylpylä. Mahtavan ramen-kulhon ryystämisen jälkeen energiat olivat niin korkealla, että uskaltauduttiin kylpylän sisuksiin. Sisällä saatiin päälle japanilainen kylpytakki, jota kutsuvat nimellä yukata. Sen jälkeen viileään ulkoilmaan jonottamaan elävänä hautaamista. Kun aika koitti, heitettiin kropat hautapaikoille ja riuskat haudankaivajat ryhtyivät tekemään työtään. Jättivät armollisesti päät näkyviin. Kylvyn kuumuutta säädellään haudan syvyydellä. Mitä diipimpää sen hotimpaa. Jännä tunne kun rinnan päälle on raskasta ja kuumaa hiekkaa. Myös alapuolelta puskee hyvää lämpöä. Höyryt tekevät kuulema gutaa orvaskesille ja muille kuontalon sedimenteille. Löhöttiin biitsillä joku parikyt minuuttia ja sen jälkeen sisällä oli normaalia kylpylälutraamista. Jännä kokemus kaiken kaikkiaan.








Ei kommentteja: